Prestationsångest på jobbet
Blir önskan att prestera ett hinder för ditt välmående? Ibland drabbas vi av prestationsångest på jobbet eller inför specifika uppgifter. Benny Persson tipsar om...
Hur lång tid tar det att förändra en vana? Det beror på hur pass avancerad vanan är. Att springa innan frukost kan vara betydligt tuffare än att dricka ett glas vatten varje morgon. Ska vi förändra arbetsuppgifter på jobbet fungerar det på samma sätt. Avgörande för om vi lyckas är om vi upplever det belönande.
En faktoid som ofta upprepas är att det tar ”21 dagar att skapa en ny vana” med hänvisning till Dr. Maxwell Maltz. Det är fel, hans arbete visade snarare på att det tog MINST 21 dagar att forma en ny vana.
Huruvida vi lyckas ändra ett beteende eller inte handlar framförallt om vilka konsekvenser det får. Upplever vi det belönande eller inte?
Inom beteendeanalysen talar man ofta om aktiverare och konsekvenser. Aktiverare är det som kommer innan ett beteende: väckarklockan ringer, du får en instruktion eller en lagkamrat ropar ”passa.” Vårt beteende styrs som tumregel till 20% av aktiverare.
Det som påverkar mest (80%) är de konsekvenser som följer beteendet. Exempel: vi ser stoppskylt (aktiverare), vi trycker på bromsen (beteende), bilen stannar (konsekvens).
Vi människor gör saker för att vi vill åt något belönande eller för att undvika obehag. Vi tvättar för att slippa gå till jobbet i smutsiga och illaluktande kläder (undvika obehag). Eller så kanske vi äter frukt för att det är sött och vi blir pigga (belöning).
Därför bör vi undvika att använda tjat (aktiverare) som strategi när vi vill förändra ett beteende – det är bättre att belöna ett annat beteende som konkurrerar ut det beteende vi vill se mindre av.
Blir önskan att prestera ett hinder för ditt välmående? Ibland drabbas vi av prestationsångest på jobbet eller inför specifika uppgifter. Benny Persson tipsar om...
Hur ser vi till att må bra på jobbet? Vad ger egentligen återhämtning? Hur kan jag komma igång med bättre vanor? Vår nya guide...
Känner du dig som en bluff på jobbet? Lugn, du är inte ensam. Kelly Odell tipsar om hur du kan komma över ditt bluffsyndrom.
En av de stora vinsterna med OBM, Organizational behaviour Management, är att det ger oss ett nytt språk som gör oss tydligare i...
Ärligt menad bekräftelse kan vara startskottet på ledarkarriären och positiva förväntningar påverkar både dig själv, individer och grupper i rätt riktning. Det är dags...
Förena nytta med nöje – lyssna på poddavsnittet ”he’s neutral.” En radikal och halvt oavsiktlig nudge som leder till en förändrad stadsdel.
Genom att träna oss att se och förstärka beteenden kan vi instruera på ett sådant sätt att andra inte behöver tolka. En superkraft för...
Vi har en övertro på att informera. Som föräldrar, vänner eller i arbetslivet tror vi ofta att lösningen är mer prat, rentav tjat. När...
Det ska vara lätt att göra rätt. Det är grundprincipen bakom nudging, ett område som fått stor uppmärksamhet på senare tid. Men nudging är...
Som ledare gör vi ofta misstaget att tro att människor är rationella. Att vi ska göra det som är bra för verksamheten eller för...