Nytt program: Diplomerad Produktägare
Produktutveckling och -visioner bortom mjukvara
Programmera i Java Standard Edition 13
Kursen ger en solid grund att stå på för dig som ska arbeta med programmering i Java. Utbildningen bygger på Java Standard Edition 13 och tar upp merparten av programspråket Java, centrala delar av Javas standardbibliotek (bl a datastrukturer, texthantering, filhantering och enkla grafiska användargränssnitt). Under utbildningen varvas teoripass med praktiska övningar där du i ett enkelt och lättlärt utvecklingsverktyg får träna på de olika språkelementen i Java och centrala delar av standardbiblioteket.
- Kursid A9680
- Kursavgift Denna kurs ges för närvarande endast företagsinternt. Kontakta oss för offert.
- Omfattning 5 dagar
Efter kursen...
-
•kan du använda programspråket Java i praktisk programmering
-
•förstår du hur Java stödjer ett objektorienterat synsätt
-
•känner du till centrala delar av Javas standardbibliotek
Programmera i Java – kursinformation
Målgrupp – för dig som vill lära dig programspråket Java från grunden
Du …
- är själv systemutvecklare eller har en roll där du ska leda eller samarbeta med systemutvecklare
- vill lära dig programspråket Java och dess standardbibliotek från grunden
- har grundläggande kunskaper i objektorientering, dvs känner till vad ett objektorienterat synsätt innebär och vad de viktigaste termerna inom objektorientering betyder
- har någon tidigare erfarenhet av programmering, men inte nödvändigtvis i ett objektorienterat programspråk
Självförklarande kursmaterial för fortsatta studier
I utbildningsmaterialet ingår en kurspärm bestående av de bilder som visas under kursen, en berättande text som följer presentationen (kan användas som minnesstöd under kursen och för repetition efter kursen), underlag för övningar samt kompletta lösningsförslag till samtliga övningar. Illustrationsexempel och lösningsförslag tillhandahålls även på ett USB-minne. Utbildningsmaterialet är utvecklat i Sverige och helt på svenska
Kursinnehåll
-
•
Introduktion till Java
Den virtuella maskinen, Unicode
Minneshantering och skräpsamling, Tillämpningsområden -
•
Språkelement i Java
Datatyper, variabler och konstanter, Namnsättningsregler
Typinferens för lokala variabler
Operatorer och typomvandling, Styrstrukturer, Vektorer
Objekt och objektreferenser, Klasser och instanser
Inkapslingsnivåer, Initiering och konstruktorer
Privata och överlagrade metoder
Klassdata och klassmetoder
Arv och dynamisk bindning
Abstrakta klasser och metoder
Gränssnitt, Förhandsimplementerade metoder
Namnrymder
Uppräknade datatyper
Orientering om inre klasser, Parametriserade typer
Språkunderstödd felhantering
Källkods- och objektkodsstruktur -
•
Javas standardbibliotek
Översikt – Java Standard Edition 13
Gemensamma objektegenskaper
Matematiska konstanter och funktioner
Aritmetik i hög precision
Hantering av textsträngar
Wrapperobjekt och automatisk inkapsling
Datastrukturer (Collection-ramverket)
In- och utmatning, Abstract Window Toolkit (AWT)
Internet-relaterade klasser -
•
Applikationer i Java
Textbaserade applikationer
Kommandoradsargument
Grafiska användargränssnitt
Händelsehantering / Tekniker för felhantering -
•
Verktyg för Java-utveckling
JDK, Integrerade Java-utvecklingsverktyg,
Automatgenererad dokumentation, Paketering i JAR-filer